Fitness

 
Fitness is een verzamelnaam voor de activiteiten die ervoor zorgen dat je in een betere algehele conditie komt, en is grofweg te splitsen in twee categorieën: cardiotraining en krachttraining. 
 
Cardiotraining
Cardiotraining is de training van het hart- en vaatstelsel, oftewel, het verbeteren van het uithoudingsvermogen. Het verbeteren van de conditie hangt nauw samen met het verbeteren van lenigheid, snelheid en coördinatie. Cardiotraining doe je op cardioapparatuur, zoals de loopband, crosstrainer, fitnessbike, roeimachine, etc.
 
Krachttraining
Krachttraining is het trainen van de spieren, waardoor de spiermassa groeit. Denk hierbij niet direct aan bodybuilding, want dat is een extreme vorm van krachttraining. De krachttraining in een fitnessclub is simpelweg op te delen in twee categorieën: het “boller” maken van de spieren (een vol, “opgepompt” resultaat) en het “langer” maken van de spieren (spieraftekening zonder overdreven “bolling” van de spieren).
Je maakt je spieren “boller” wanneer je aan explosieve krachttraining doet: een aantal sets bestaande uit (zeer) weinig herhalingen (maximaal 8), waarbij je zoveel mogelijk gewicht weg tilt. Je maakt je spieren “langer” wanneer je op spieruithoudingsvermogen traint: een aantal sets bestaande uit veel herhalingen (minimaal 15), waarbij je minder gewicht weg tilt maar dus wel langer doorgaat. Een goed voorbeeld van trainen op spieruithoudingsvermogen is Club Power, dat bij ons op het lesrooster staat.
 
Een leuk weetje voor mensen die die graag willen afvallen: ga niet alleen voor die cardiotraining, maar richt je ook op krachttraining (spieruithoudingsvermogen). Spieren verbruiken energie, dus door meer spieren te kweken verbrand je meer energie in rust én tijdens je cardio workout! Bovendien proportioneer je je lichaam, waardoor deze mooi in vorm blijft terwijl je afvalt!
Wanneer je naast een sport als voetbal of wielrennen fitnesst, zorg dan dat je op de juiste manier traint. Een wielrenner zal op duurvermorgen moeten trainen en heeft zodoende niets aan een grote borst. Een voetballer zal op explosiviteit moeten trainen, etc. Vraag daarom altijd om een passend trainingsschema bij je fitnesstrainer. Over het algemeen is fitness er dus op gericht het lichaam te belasten, waardoor de belastbaarheid vergroot wordt. Met het juiste programma en onder goede begeleiding zorgen fitnessactiviteiten ervoor dat het lichaam terug in balans komt!
 
 

Hoe gaat het bij ons in zijn werk?

 
Wanneer je een afspraak maakt voor een 1ste instructie training, wordt een intake, gezondheid en doelen analyse gemaakt en een fysieke test afgenomen. Hierbij worden gewicht, BMI, vetpercentage, bloeddruk en conditie worden gemeten. Indien nodig kunnen we je doorverwijzen naar de Wassenaarse Kringapotheek om ook je cholesterol en bloedsuiker te laten meten. 
Tijdens de 1ste instructie zullen de cardio toestellen door jou in gebruik worden genomen en wordt er dus meteen gewerkt!
Vervolgens wordt een 2de instructie training afgesproken. Hierbij nemen we nogmaals de cardio met jou door en zullen aan de hand van jouw doelstellingen een aantal fitnesstoestellen worden uitgelegd.
 
Je kunt kiezen uit de onderstaande doelstellingen:
  • Verbeteren van conditie/ uithoudingsvermogen 
  • Optimaliseren van de gewichtsvermindering/vetpercentage 
  • Vergroten van de spierkracht, spieruithoudingsvermogen of spiermassa 
  • Verbeteren van de lenigheid en ontspanning 
  • Voorkomen/revalideren van nek, rug, schouder en andere hedendaagse gewrichtsproblemen 
 
Ook kun je gebruikmaking van onze Power Plate laten opnemen in het schema. De Power Plate zal de spieren onder 3 dimensionale trilling belasten waardoor evenwicht, spieruithoudingsvermogen en explosieve kracht zal toenemen. Tevens kan de Power Plate ook worden gebruikt als massage tool. 
Iedere 8 tot 10 weken kun je kosteloos een afspraak maken om je schema te vernieuwen om zo de trainingsresultaten te optimaliseren. het schema geheel kosteloos worden vernieuwd om het trainingsresultaat ten goeden te laten komen. Ook de fysieke test mag gratis om de 8 tot 10 weken worden vernieuwd om zo de trainingsresultaten in beeld te krijgen.
 
Het combineren van fitness en cardio in combinatie met groepslessen wordt overigens door ons hele team aangemoedigd om de variatie/afwisseling in het trainen te houden. Hiermee wordt een zogeheten plateaufase voorkomen.  
 

Bedrijfsfitness 

 
Jouw gezondheid is je belangrijkste bezit. Het bepaalt voor een groot deel hoe je je voelt en wat je doet. Mensen die regelmatig sporten of aan fitness doen hebben meer energie, voelen zich fitter, zitten beter in hun vel, zijn stressbestendiger, zijn minder vaak ziek en hebben dus een hogere arbeidsproductiviteit! 
 
Meer dan de helft van de werkende Nederlanders beweegt niet volgens de huidige norm voor gezond bewegen. Iedere volwassene dient ten minste vijf dagen per week, minstens 30 minuten intensief te bewegen. Uit een onderzoek, uitgevoerd door TNO Arbeid, blijkt dat sportende werknemers productiever zijn en minder vaak en/of minder lang verzuimen dan hun niet sportende collega’s. Dit geldt vooral voor de werknemers die zittend werk doen.
 
Xtreme Fit helpt jouw bedrijf fit te maken!
Wij kunnen je adviseren over de mogelijkheden voor jouw bedrijf. Dit doen wij graag in een persoonlijk gesprek. Heb jij interesse als werkgever of werknemer?
Vul onderstaande gegevens in en wij nemen zo snel mogelijk contact met jou op!
 
Naam:
Geboortedatum:
Adres:
Postcode/woonplaats:
E-mailadres :
Telefoon:
Opmerking:
 

Klik op 'verzenden' wanneer u alle velden hebt ingevuld.